Skip to main content

Psychologie cognitive de la mémoire humaine (thésaurus)

Search from vocabulary

Concept information

phénomène > phénomène de la mémoire > effet de fréquence des mots

Preferred term

effet de fréquence des mots  

Definition

  • Effet montrant que les mots dont la fréquence est faible sont mieux reconnus que les mots dont la fréquence est élevée, alors que le rappel est meilleur pour les mots de fréquence élevée que pour les mots de fréquence faible.

Entry terms

  • paradoxe de la fréquence des mots

Belongs to group

Bibliographic citation(s)

  • • Corps, R. E., & Meyer, A. S. (2023). Word frequency has similar effects in picture naming and gender decision: A failure to replicate Jescheniak and Levelt (1994). Acta Psychologica, 241, 104073. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2023.104073

    [Type d'étude : étude empirique, réplication / Accès : ouvert]

  • • Glanzer, M., & Bowles, N. (1976). Analysis of the word-frequency effect in recognition memory. Journal of Experimental Psychology. Human Learning and Memory, 2(1), 21–31. https://doi.org/10.1037/0278-7393.2.1.21

    [Type d'étude : étude empirique / Accès : fermé]

  • • Gorman, A. M. (1961). Recognition memory for nouns as a function of abstractness and frequency. Journal of Experimental Psychology, 61(1), 23–29. https://doi.org/10.1037/h0040561

    [Type d'étude : étude empirique / Accès : fermé]

  • • Gregg, V. H. (1976). Word frequency, recognition, and recall. In J. Brown (Ed.), Recall and recognition (pp. 183–216). Wiley.

    [Type d'étude : revue de la littérature / Accès : fermé]

  • • Hall, J. F. (1954). Learning as a function of word-frequency. The American Journal of Psychology, 67(1), 138–140. https://doi.org/10.2307/1418080

    [Type d'étude : étude empirique / Accès : fermé]

  • • Kinsbourne, M., & George, J. (1974). The mechanism of the word-frequency effect on recognition memory. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 13(1), 63–69. https://doi.org/10.1016/S0022-5371(74)80031-9

    [Type d'étude : étude empirique / Accès : fermé]

  • • Malmberg, K. J., & Murnane, K. (2002). List composition and the word-frequency effect for recognition memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 28(4), 616–630. https://doi.org/10.1037/0278-7393.28.4.616

    [Type d'étude : étude empirique / Accès : fermé]

  • • Popov, V., & Reder, L. (in press). Frequency effects in recognition and recall. In M. J. Kahana & A. D. Wagner (Eds.), The Oxford handbook of memory. Oxford University Press.

    [Type d'étude : revue de la littérature / Accès : fermé]

Creator

  • Frank Arnould

In other languages

URI

http://data.loterre.fr/ark:/67375/P66-XK66NCJ2-8

Download this concept:

RDF/XML TURTLE JSON-LD Created 12/4/17, last modified 4/16/24